In de periode van 2010 tot en met 2015 heeft Imagine voor de Combinatie Cromme Lijn (CCL) en VMA N.V. aan de elektrotechnische installaties in de spoortunnel en het station van Spoorzone Delft gewerkt.
Het hele gebied rondom de voormalige spoorzone in Delft is volledig herontwikkeld, met als belangrijkste doel om het stuk spoor dat dwars door het centrum van Delft liep ondergronds te brengen. Ook het station is grotendeels ondergronds gebracht. Begin 2015 zijn de nieuwe spoortunnel en het nieuwe stationsgebouw geopend voor het publiek. Hierna is gestart met de bouw van een tweede tunnelbuis. Momenteel wordt nog hard gewerkt aan de gebiedsontwikkeling rondom de tunnel. Hiermee verandert de spoorzone in een nieuw stuk stad.
Werkzaamheden Imagine
Imagine was betrokken bij het ontwerpen en beoordelen, begeleiding van de uitvoering, coördinatie en het samenstellen van het opleverdossier van zowel de elektrotechnische installaties in de spoortunnel en het station.
- In de eerste fase van het project werd Imagine door CCL ingehuurd voor het ontwerpen en beoordelen van de tunneltechnische installaties zoals de energievoorziening en distributie, (nood)verlichting en waarschuwingsinstallaties. Ook begeleidde Imagine de uitvoering en het samenstellen van het opleverdossier van deze installaties.
- Voor de nieuwbouw van het station was Imagine als lead engineer elektrotechniek verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing van het ontwerpteam van de elektrotechnische installaties. Hieronder vielen bijvoorbeeld de energievoorziening, aarding, kabels- en kabelwegen en de nood- en luchtwegverlichting. Ook hier was Imagine daarnaast betrokken bij de uitvoering en het samenstellen van de opleverdossiers.
- In haar rol als ontwerpleider en projectbegeleider voor de overlappende installaties (de installaties die in zowel het ondergrondse als het bovengrondse deel van het station voorkomen, zoals GSM, Wifi, camera, brandmelders, ontruiming en verlichting) was Imagine verantwoordelijk voor de aansturing van het team van stationsinstallaties. Ook was Imagine verantwoordelijk voor het ontwerp, de uitvoering en inbedrijfstelling van deze installaties.
- Gedurende lange tijd na opening van de tunnel en station was Imagine betrokken als adviseur voor wijzingen en uitbreidingen op de installaties.
Testen tijdens de bouwfase
Uniek aan het project was dat de testwerkzaamheden voor de tunnelinstallaties al tijdens de bouwfase gestart werden door middel van simulaties en oefeningen. Het tunneltraject werd nagemaakt op modelspoor met de bijbehorende schakelkasten en monitoren. Bij verschillende gesimuleerde incidenten werd de werking van systemen getest. Zo werden systemen, processen en menselijk handelen als in een vroeg stadium op elkaar afgestemd.
Omdat het ontwerp van het station al vroeg klaar was en er nog geen rekening gehouden was met kabels en leidingen, werd het een interessante uitdaging om deze op een mooie én gebruiksvriendelijke manier weg te werken. Er was in het ontwerp van het station veel glas en licht gebruikt, wat het verbergen van kabels moeilijk maakte. Door een goede samenwerking en afstemming met verschillende partijen is dit uiteindelijk heel mooi gelukt.
‘De brede kennis en het begrijpen én willen begrijpen van de verschillende disciplines en hun belangen is voor het succesvol slagen van het project essentieel geweest.’
Wim Baars – projectleider elektrotechnische installaties
Afstemming en samenwerking
Imagine heeft een grote rol gespeeld in het opzetten van een goede samenwerking tussen de betrokken disciplines en de coördinatie van alle onder- en bovengronds installaties. De brede kennis en het begrijpen én willen begrijpen van de verschillende disciplines en hun belangen is daarbij essentieel geweest.
Wil je meer lezen over de werkzaamheden en de actuele status van het project, kijk dan op de website van Spoorzone Delft.